معرفی گیاهان آپارتمان

گیاهان مناسب روف گاردن را چگونه انتخاب کنیم؟

فهرست مطالب

اشتراک گذاری مطلب:

موفقیت بام‌های سبز و روف گاردن ها به دو عامل کلیدی بستگی دارد، بستر و انتخاب گیاه. ما در این پست از شهر گل ماهک قصد داریم تا شما را با گیاهان مناسب روف گاردن و شرایط انتخاب بهترین دکوراسیون گیاهی برای آن بیشتر آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

دلایل ایجاد روف گاردن

دلایلی وجود دارد که باید به فکر راه اندازی باغ روی پشت بام خود باشید:

  • از فضای استفاده نشده یا کم مصرف استفاده کنید.
  • ظاهر یک منطقه ناخوشایند را بهبود بدهید.
  • یک حریم خصوصی فراهم کنید.
  • یک فضای زیبای جنگی و دوستدار محیط زیست ایجاد کنید.
  • یک فضای مناسب برای قرار گیری در معرض نور خورشید و بهره مندی از آن ایجاد کنید.

انتخاب گیاهان مناسب روف گاردن

در مرحله اول قبل از اینکه شروع به انتخاب کنید مهم است که میزان دسترسی به بام سبز خود و نگهداری از آن را در نظر بگیرید. ما ترجیح می دهیم بام های سبز را به عنوان فضاهای اجتماعی طراحی کنیم که به مردم اجازه می دهد از فضای سبز لذت ببرند. اگر در حال برنامه‌ریزی برای ساخت یک بام سبز فشرده که دارای مناطق مقاوم در میان فضای سبز است، به دلیل سهولت نگهداری از این نوع بام سبز، دامنه وسیع‌تری برای کاشت انواع گیاهان مناسب روف گاردن خواهید داشت. از طرف دیگر، اگر می خواهید یک بام سبز تقریباً بدون نیاز به نگهداری داشته باشید، باید به دنبال گیاهانی باشید که بتوانند با حداقل مراقبت خود را حفظ کنند.

باید به دنبال گیاهانی باشید که به حداقل نگهداری نیاز دارند. شما می خواهید از باغ پشت بام خود لذت ببرید، نه اینکه دائماً از آن نگهداری کنید! گیاهانی که به خشکی مقاوم هستند یا گیاهانی با اشکال و ساختارهای جالب یا غیر معمول و گیاهانی که گونه‌هایی از حشرات و پرندگان را جذب می‌کنند به عنوان یک استراتژی برای کنترل آفات و بیماری‌ها در روف گاردن به حساب می آیند. بدین ترتیب یک اکوسیستم سالم به وجود می آید.

گیاهان بومی به طور کلی عملکرد خوبی دارند زیرا آنها برای آب و هوای چالش برانگیز ما پرورش یافته‌اند. آنها به طور طبیعی جان سخت‌‌تر و مقاوم به خشکی هستند. گیاهان بومی حتی بهتر هستند، زیرا آنها برای منطقه محلی شما به خوبی تنظیم شده‌اند. اما این بدان معنا نیست که نمی توانید از مناظر و گونه های عجیب و غریب‌تر لذت ببرید. شما می توانید ترکیبی از گیاهان بومی و انواع دیگر به عنوان گیاهان مناسب روف گاردن با موفقیت پرورش دهید.

درختچه روف گاردن

هیچ لیستی از گیاهان مقاوم در پشت بام تایید شده وجود ندارد. انتخاب گیاهان شما نیاز به آزمون و خطا دارد. راستش را بخواهید، به استثنای درختان بلند، گزینه های کمی وجود دارد که نتوانید روی پشت بام رشد دهید. برخی از گیاهان خوب روی پشت بام، گیاهانی با سیستم ریشه محدود هستند که به خاک زیادی نیاز ندارند، مانند گیاهان و سبزیجات، گیاهان چند ساله کوچکتر تا متوسط. درختان و درختچه ها به خاک بیشتر و گلدان های بزرگتر نیاز دارند، اما به مراقبت کمتری نیاز دارند.

اغلب افراد تمایل دارند که با قرار دادن درختچه‌های زینتی و تخته‌ها در باغ‌های پشت بام خود، سایه و حریم خصوصی ایجاد کنند. کافیست تنها چارچوب مد نظر را در جای خود قرار داده و فقط اجازه دهید گیاهان بالا رونده بصورت درهم و برهم آزاد شوند. نور ضعیفی که از میان درختان سرسبز عبور می کند، شبیه سایه درخت است و حوضچه هایی از سایه ایجاد می کند که گیاهان کمتر آفتاب دوست در آنجا رشد می کنند.

ساکولنت ها به عنوان یکی از گیاهان مناسب روف گاردن به خوبی رشد می کنند زیرا به آب کمی نیاز دارند. تنها باید مطمئن شوید که آنها در بستری با زهکشی آزاد قرار دارند زیرا از آنجایی که بیابان نشین هستند، از ریشه های خیس متنفرند.

گیاهان معطر برای بام

گیاهان مقاوم و ادویه جات مانند رزماری، آویشن لیمو، بابونه، جعفری، پونه کوهی، مریم گلی، نعناع و فلفل به راحتی رشد می کنند و شما با طعم دهنده های خوشمزه برای کباب پشت بام خود می توانید پاداش دریافت کنید!

میوه‌ها و سبزیجات نیز افزودنی عالی برای باغ پشت بام هستند. توت فرنگی به خوبی رشد می کند و غذای ویژه‌ای برای مصرف تازه از باغ هستند. در واقع، با بستر مناسب و آب کافی، هر سبزی که بتوان در ظروف کشت کرد، روی بام سبز خوشحال خواهد شد.

برخی از این گیاهان خوشبو مانند رزماری، گل ساعتی و بابونه نیز عطرهای زیبایی را در باغ ایجاد می کنند. اسطوخودوس را فراموش نکنید، عملاً تخریب ناپذیر است و فوق العاده مقاوم در برابر باد و رایحه آن سال ها برای آرامش استفاده می شود.

گلدان های مناسب پشت بام

گلدان های پشت بام یکی از برجسته‌ترین اجزای یک روف گاردن هستند. این بدان معنا نیست که شما نیاز به صرف هزینه زیادی برای آنها تهیه دارید، اگرچه به راحتی می توانید علاوه بر مسائل زیبایی شناسی برخی از موارد را هنگام انتخاب ظروف روی پشت بام مانند اندازه، وزن و جنس آنها در نظر داشته باشید.

گیاهان روف گاردن

اگر روف گاردن شما در یک منطقه بادخیز واقع شده، بهتر است گلدان هایی را انتخاب کنید که پایدار و مقاوم در برابر باد باشند. بهترین شکل گلدان برای این نوع محیط معمولاً یک ظرف کم ارتفاع و پهن است که شامل:

  1. گلدان های کم پروفیل: گلدان های مخروطی کوتاه مرکز ثقل پایین‌تری دارند که باعث می شود در بادهای شدید کمتر واژگون شوند.
  2. گلدان های مستطیلی یا مربعی شکل: این شکل های کاشت نسبت به گلدان های گرد پایدارتر هستند، زیرا لبه های مستقیم آنها مقاومت بیشتری در برابر باد ایجاد می کند. اگر می‌خواهید روی پشت بام خود درختان بلندی بکارید، از گلدان‌هایی استفاده کنید که پایه‌های پهنی دارند در این وضعیت احتمال اینکه در بادهای شدید واژگون شوند کمتر می شود.
  3. ظروف مخروطی: ظروف مخروطی به سمت پایین نیز انتخاب خوبی برای مکان های بادخیز هستند، زیرا پایه گسترده‌تر و پایدارتری دارند.

اگر نگران میزان تحمل سقف خود باشید، وزن گلدان مشکل ساز می شود. به یاد داشته باشید که ظروف با آبیاری سنگین‌تر می شوند. مواد سنتی مانند خاک رس، کوتا و سیمان می توانند بسیار سنگین باشند. گلدان های پلاستیکی و ظروف مصنوعی جدیدتر به اندازه کافی سبک هستند تا بلند شوند. اما شما همچنین باید ارتفاع گیاهان خود را متعادل کنید. یک گیاه بلند یا سنگین، مانند یک درخت کوچک یا یک گیاه گوجه فرنگی پر از میوه های در حال رسیدن، در یک گلدان سبک واژگون می شود.

گلدان های سفالی و سرامیکی نیز بیشتر از مواد مصنوعی گرم می شوند. هنگامی که گلدان گرم می شود، خاک و ریشه ها گرم می شوند و نیاز به آبیاری مکرر دارند. می توانید با کمی سایه و مالچ پاشی روی ظروف کمک کنید، اما آبیاری قطره‌ای زندگی شما را بسیار آسان‌تر می کند. به همین دلیل است که بسیاری از مردم گلدان های فایبرگلاس را در روف گاردن خود ترجیح می دهند.

خاک مناسب گیاهان روف گاردن

خاک اغلب آخرین چیزی است که باغبان جدید را مورد توجه قرار می دهد، اما مهمترین بخش انتخاب گیاهان مناسب روف گاردن است. خاک خوب یعنی گیاهان سالم و کار کمتر برای شما. اگر گیاهان خود را در ظروف و بسترهای مرتفع بکارید، از مزیت آوردن خاک برخوردار خواهید بود. چندین خاک گلدانی خوب در بازار وجود دارد و یا می توانید با ترکیب 3 قسمت کمپوست یا کود کمپوست شده با 1/4 قسمت پیت، مخلوط خود را برای سبکی مخلوط کنید. برای زهکشی بهتر، یک مشت پرلیت در هر گلدان اضافه کنید.

خاک موجود در ظروف معمولاً هر بهار باید به طور دوره‌ای تعویض شود. شما می توانید خاک موجود را بلند کرده و مجدداً گلکاری کنید یا به سادگی رویه آن را بپوشانید.

کود گیاهان روف گاردن

گیاهان روف گاردن به کود معمولی نیاز دارند. حتی یک ترکیب عالی گلدان نیز به مرور زمان تخلیه می‌شود، زیرا گیاهان مواد مغذی را جذب می‌کنند و آب آنها را بیرون می‌کشد. هر چه گیاه بزرگتر رشد کند و آب بیشتری مصرف کند، خاک سریعتر تخلیه می شود. نوع کودی که استفاده می کنید تعیین می کند که چند وقت یکبار نیاز به کوددهی دارید، اما هر 2 تا 3 هفته یکبار کافی است.

کودهای خوب زیادی در بازار وجود دارد، از جمله کودهای ارگانیک بیشتر. کود محلول در آب سریعترین راه برای رساندن مواد مغذی به گیاهان است، چه از طریق آبیاری خاک و رساندن آن مستقیماً به ریشه ها یا از طریق تغذیه شاخ و برگ.

کلام آخر گیاهان مناسب روف گاردن

گزینه های زیادی برای انتخاب گیاهان روف گاردن وجود دارد. آزمایش کردن نیز می تواند سرگرم کننده باشد! با پیروی از اصول نگهداری کم و مقاوم در برابر خشکسالی، باغی پررونق روی پشت بام خود ایجاد خواهید کرد که حضور در آن نیز لذت بخش خواهد بود.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.